Wednesday, September 29, 2010

Kesedaran Diri....

Pagi ni aku baca paper macam-macam hal ada. Kes buang bayi la, kes bunuh la,kes pukul la, kes along dan jugak kes angah. Semua ni buat aku berfikir sejenak, dimana silapnya sampai semua kes-kes ni berlaku makin kerap di negara kita ni.?

Macam kes Sosilawati tu, tak terfikir aku ada orang yang sanggup buat sampai macam tu pada orang lain. Dah la dibunuh, tergamak mereka yang terlibat tu bakar jenazah tu. Mana letak sifat kemanusiaan mereka tu??

Kes fitnah tu selalu juga aku dengar, tapi jarang betul aku dengar mak nak fitnah anak dia. Ada ker mak yang dah jaga anak dia sejak dari kecil sampai dewasa pastu kawin sanggup lagi dia nak fitnah anak? mak fitnah anak ke anak yang fitnah mak tu? Aku tak tahu la apa kes yang sebetulnya tu.

Tapi cuba difikir-fikirkan, semua tu berlaku disebabkan kurangnya kesedaran diri dan nurani. Tuhan dah anugerahkan kepada manusia, tak pernah berkira kaum atau agama sempurna akal fikiran dan sebaik-baik kejadian. Tapi manusia itu sendiri yang buat masalah, buat onar dan membuat kekacauan dikalangan mereka sendiri.

Jangan salahkan orang, mungkin kita patut bermula dengan menyalahkan diri kita sendiri yang alpa ni. Dari situ baru kita akan nampak hakikat yang sebenar diri kita dan orang lain.

0 comments:

Post a Comment